ورود به سایت
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود به سایت
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

طرح‌تجاری چیست؟

HiRes-2

bp12

طرح‌تجاری سند رسمی شرکت است که کارآفرین را با تمام عناصر درونی و بیرونی ای که در شروع فعالیت کارآفرینانه اش با آنها مواجه است، آشنا می‌کند و بر تمام تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت و بلندمدت سه سال اولیه کسب و کار تاثیر گذار است. طرح‌تجاری معمولاً مجموعه‌ای از بخش‌های کاربردی مانند بخش‌های بازاریابی، مالی، تولیدی و منابع انسانی است.

طرح‌تجاری در واقع همان نقشه‌ی راه است که به سؤالاتی از قبیل: اکنون کجا هستیم؟ به کجا می‌رویم؟ و چطور باید به مقصد برسیم؟ پاسخ می‌دهد.

فرض کنید فردی تصمیم دارد از تهران به مشهد سفر کند. بدیهی است که چندین مسیر وجود دارد و هر کدام، مدت زمان عبور و هزینه ی متفاوتی خواهند داشت. فرد مسافر باید شرایط هر یک از مسیرها را مورد بررسی قرار داده و در نهایت تصمیم گیری کند. کارآفرین نیز قبل از شروع سفر کسب و کاری خود، اطلاعات لازم را جمع آوری کرده، بررسی می کند و در مورد نحوه ی راه اندازی کسب و کار خود تصمیم می گیرد.

در سفر تهران به مشهد، مسافر بر بعضی مسائل از جمله میزان پول در دسترس، مدت زمان سفر، انتخاب جاده و… کنترل دارد. اما ممکن است مسائل اجتناب ناپذیری مانند خرابی ناگهانی اتومبیل، تغییرات آب و هوا، وضعیت جاده و… پیش بیاید که مسافر اساسا بر وقوع آنها کنترلی ندارد. در این مواقع باید برای برخورد با آنها از پیش برنامه ی مناسب داشت.

مشابه این موضوع، کارآفرین نیز در روند فعالیت کارآفرینانه ی خود، تا حدی بر مسائلی مانند تولید، میزان فروش، کارمندان و… کنترل دارد اما عوامل خارجی و غیر قابل کنترلی مانند فعالیت های رقبا، قوانین جدید، تغییرات اجتماعی، تغییر نیازها و سلایق مصرف کننده، ظهور فناوری های جدید و…نیز وجود خواهد داشت و کارآفرین برای این که آمادگی برخورد مناسب را داشته باشد باید آنها را در طرح تجاری خود، مورد توجه قرار دهد.

پس از رسیدن مسافر به مشهد، برنامه ی او برای سفر پایان نمی پذیرد، بلکه وارد مرحله ی جدیدی می شود. در یک فعالیت اقتصادی نیز، کار برنامه ریزی پایان ندارد. برنامه‌ریزی نه تنها در مراحل ابتدایی هر فعالیت کارآفرینا‌‌‌نه مهم است، بلکه زمانی‌که فعالیت از مراحل اولیه به یک تجارت کامل می‌رسد، برنامه‌ریزی به‌عنوان ابزاری مدیریتی جهت رسیدن به اهداف تجاری کوتاه مدت و بلندمدت، نقشی پر رنگ و ادامه دار خواهد داشت.

منبع : “کارآفرینی ، یک جرعه از بینهایت”، سید علیرضا فیض بخش

این مطلب را در گوگل محبوب کنید

برچسب ها :
راه بهتر برای ارتباط با کاربران مان را یاد گرفتیم (; کانال تلگرامی اکسیژن اندرویدی
مدیرسایت
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رای بدهید!