ورود به سایت
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود به سایت
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

کارآفرینی یعنی چه؟

ent251

ent251

کارآفرینی یعنی چه؟

به چه کسی کارآفرین می‌گویند؟

کارآفرینان چگونه بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند؟

آیا می‌توان کارآفرین بودن را یاد گرفت؟

و…

چنین سوالاتی همیشه در مورد موضوع کارآفرینی مطرح بوده است و در سال های اخیر، افزایش تعداد افرادی که این سوالات را در ذهن دارند، نشان دهنده ی توجه هر چه بیشتر ملی و بین المللی به کارآفرینی است. این سوالات ساده به نظر می رسند اما شاید کمی غیر منتظره باشد که بدانید با وجود تمام این توجهات، تا این لحظه تعریف پذیرفته شده ی جامع و فراگیری از کارآفرینی ارائه نشده است!

در طول تاریخ، همواره توجه افراد مختلفی از جمله اقتصاددانان، روان شناسان، تاجران و حتی سیاستمداران به این موضوع جلب شده و هر کدام از زاویه ی نگاه خود تعریفی را برای کارآفرینی مطرح کرده اند. بدیهی است به دلیل تفاوت هایی که در نگرش این افراد وجود دارد، تعریف ها با هم متفاوت هستند و مفاهیمی مثل ریسک پذیری یا نوآوری، دائما در حال حذف یا اضافه شدن به تعریف هاست!

جالب است بدانید در دوره های مختلف، گاهی به دلالان و واسطه ها کارآفرین گفته می شده و گاهی به سازندگان کلیسا ها، ساختمان های عمومی شهر، قلعه ها و تاسیسات نظامی! گاهی تجار و بازرگانانی مثل مارکوپولو کارآفرین بوده اند و گاهی مخترعانی مثل ادیسون!

گویی افراد در دوره های مختلف، به فراخور ویژگی های خاص محیطی شان، درک متفاوتی از کارآفرینی داشته اند و هر کدام، قسمتی از فیل را در تاریکی تجربه کرده اند! 

اگر چه به طور دقیق نمی توان قالب مشخصی را برای کارآفرین بودن اشخاص ارائه داد، اما در بین تعاریف مختلف، مشترکاتی وجود دارد که می تواند راهگشا باشد.

تعریفی به نسبت جامع از کارآفرینی

در میان همه ی تعاریفی که تا کنون ارائه شده، تعریف “رابرت هیستریچ” از جامعیت بیشتری برخوردار است:

“کارآفرینی فرآیند خلق چیزیجدید و با ارزش است از طریق راه‌اندازی یک کسب‌وکار و با اختصاص زمان و تلاش مورد نیاز، با در نظر گرفتن ریسکهای مالی، روانی واجتماعی، به منظور رسیدن به رضایت شخصی، پاداش‌های مالی، و ارضای نیاز استقلال‌طلبی.”

این تعریف، بدون در نظر گرفتن زمینه ی کار،  بر چهار جنبه اساسی کارآفرینی تأکید می کند:

اول: کارآفرینی مستلزم فرآیند خلق چیزی ارزشمند و جدید است. این خلق باید هم برای شخص کارآفرین و هم، مخاطبی که این خلق برای او انجام شده است، ارزش داشته باشد. چرا که در غیر این صورت با شکست مواجه خواهد شد.

دوم: کارآفرینی وقف زمان و تلاش بسیار زیادی را می طلبد. فقط کسانی که درگیر فرآیند کارآفرینی شده اند، به طور صحیح درک می کنند که به فعلیت در اوردن و خلق چیزی جدید، تا چه حد زمان بر بوده و پیگیری می خواهد.

سوم: در نظر گرفتن ریسکهای اجتناب‌پذیر. این ریسکها با توجه به زمینه فعالیت کارآفرین، شکلهای مختلفی دارند. اما معمولاً به شکل های مالی، روانی و اجتماعی هستند.

چهارم: پاداش های کارآفرین. مهمترین پاداشی که یک کارآفرین از فعالیت کارآفرینانه اش می گیرد، احساس رضایت شخصی است. او توانسته کار بزرگی را انجام دهد که هر کسی از عهده ی انجامش بر نخواهد آمد. این احساس، نیاز خودشکوفایی و البته استقلال‌طلبی او را ارضا خواهد کرد. علاوه بر این، پاداش های مالی نیز به اندازه ی کافی برای کارآفرینان، مهم‌ هستند. برای بعضی از آن ها، پول شاخص میزان موفقیت محسوب می‌شود. پس ارضای انواع نیاز های مالی، توفیق طلبی، رئیس خود بودن و … از جمله پاداش های کارآفرینان محسوب می شود. کارآفرینان گاهی به فراخور محیط، نیاز های خاصی داشته و با ارضای آنها پاداش های دیگری را نیز نصیب خود می کنند. به طور مثال بر طبق تحقیقی که در سال ۱۳۸۰، در دانشگاه صنعتی شریف صورت‌گرفته است، یکی از ویژگی های کارآفرینان ایرانی که شاید در بسیاری از کارآفرینان سایر کشورها وجود نداشته باشد، حس وطن‌دوستی و تلاش در جهت بلندکردن نام کشور است.

با جمع بندی نکات گفته شده، در می یابیم که کارآفرینی، مقوله ی راحت و بی دردسری نخواهد بود. این تجربه مملو از اشتیاق، عجز و ناکامی، تلاش های زیاد، اضطراب، کار سخت و انگیزه است. و گاهی علیرغم همه ی این تقلا ها، فعالیت اقتصادی جدید به دلیل مسائلی از جمله فروش کم، رقابت شدید، نبود سرمایه یا کمبود تواناییهای مدیریتی با شکست رو به ‌رو می‌شود و ضررهای مالی و معنوی فراوانی خواهد داشت.

در اینجا سوالی کلیدی به وجود می آید:

چه چیزی باعث می‌شود فرد بخواهد یک فعالیت کارآفرینانه شروع کند و چنین تصمیم مشکلی بگیرد؟

در قسمت فرآیند تصمیم‌گیری کارآفرینانه که لازمه کارآفرین شدن است، این سؤال را بررسی خواهیم کرد.

منبع : “کارآفرینی ، یک جرعه از بینهایت”، سید علیرضا فیض بخش

این مطلب را در گوگل محبوب کنید

راه بهتر برای ارتباط با کاربران مان را یاد گرفتیم (; کانال تلگرامی اکسیژن اندرویدی
مدیرسایت
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رای بدهید!